Divadlo na Vinohradech: Tango sólo
Tak tohle bylo představení, které by si určitě zasloužilo delší trvání, než jen
jednu sezónu! Stihla jsem ho dvakrát a dodnes na něj vzpomínám, naprostá srdeční
záležitost. Myslím, že to bylo poněkud kontroverzní, část publika to milovala a
část odcházela znechucena (ale zapomeňte na Krásku z Leenane, která slovu
"znechucena" dodává nový význam, zas tak tvrdé Tango nebylo). Každopádně to byla
pro Vinohrady natolik netypická hra, že jste prostě museli mít vyhraněný názor.
Hra sleduje osudy lidí, setkávajících se v tančírně argentinského tanga, a tak
sami herci museli tento překrásný tanec zvládnout a velkou část představení
protančili. Během děje dochází k určité katarzi, kdy hrdinové závislí na tangu
nejsou schopni normálního citového prožitku, což je znázorněno během dvou nahých
scén. A to už je pro konzervativní diváky trochu moc, nicméně nahota nebyla
samoúčelná a jako součást děje se myslím dala pochopit.
A čím tedy mě osobně Tango sólo
natolik ohromilo? Možná budou následující věty znít jako klišé, ale myslím je
vážně. Pokud jste tuto hru také viděli, snad mě pochopíte. Celé představení
prostě mělo styl - bylo zábavné, strhující, nádherné napohled jako tanec sám.
Hned od úplného začátku, kdy každá z postav publiku krátce charakterizuje sebe a
svůj vztah k tangu, to mělo určité lákavé napětí. A potom následovala spousta
argentinské hudby a tance, který všichni herci zvládali naprosto profesionálně.
Velice efektně také vypadalo, když se některá z postav svěřovala publiku,
zatímco ostatní znehybněli. Postupně se nám tak skládala mozaika vztahů postav k
sobě i k tanci a různé náhledy na rozvíjející se závislost (neboli tangoholismus
=) ). V závěru si uvědomují, že toho musí nechat, a i když má každý mnoho výmluv
či ospravedlnění, prohlašují, že si zatančí "poslední tango" - a s nádhernou
skupinovou choreografií představení končí.
Je to již dlouhá doba, co se Tango
sólo nehraje, a kdo ví, zda bych dnes měla stejný názor. Mohu jen přetlumočit
své tehdejší názory. Myslím, že to byla naprosto výjimečná podívaná se skvělou
režií i choreografií. A herci se s náročným úkolem poprali s přehledem. Před
ústřední dvojicí, Jiřím Dvořákem a Janou Malou, vážně smekám. Ale i všechny
herce ve vedlejších rolích musím pochválit. A Bára Munzarová mě tehdy vážně
dostala, byla extrémně záhadná a extrémně pohybově nadaná (role byla učitelka
tance).
Torsten BuchsteinerTango sóloPřeklad: Pavel J. Michele Neobvyklá hra současného mladého německého dramatika
Torstena Buchsteinera nás vtáhne do světa tančírny tanga, které se v
zemi jejího původu, jižní Americe, říká milonga. Všichni, kteří se tu
setkávají, propadli kouzlu párového tance. Jsou nezadaní, touží po
lásce, nebo jen přátelství, a utíkají se ze samoty do náhodných náručí.
Hra velmi autenticky vyjadřuje chaotičnost současného světa, ve kterém
jsou slova často prázdná a city malé. Tou nejopravdovější hodnotou v
takovém světě je paradoxně TANGO. Umí okouzlit a strhnout až k
závislosti. Umí vyjádřit lásku i bolest, cit i erotiku. Je vášnivé,
smyslné i sentimentální stejně jako humorné i tragické. Proto mu
Buchsteinerovy postavy propadnou. Tango u nich vyvolává zástupný
prožitek a nabízí vysněnou identitu, jež je jenom chvilkovým únikem před
zoufalou neschopností vlastního prožitku.
Derniéra: 9.5.2006 |